Den banala ondskan

Rättegången mot Eichmann orsakade stora rubriker i Europas tidningar. Under Nurnbergrättegångarna precis efter krigsslutet hade judarna inte fått komma till tals på samma sätt som nu. Eichmann-rättegången sågs som en hämndaktion och denna attityd fördunklade rättegångens faktiska mening (att ställa en krigsförbrytare - som undflytt rättvisan - inför rätta). Rättegången väckte ett nytt intresse för förbrytelserna under andra världskriget. Man började också diskutera mentaliteten bakom skådeprocessen i Israel och en av de främsta intressanterna var Hannah Arendt, en judisk flykting som gått i lära hos filosofen Martin Heidigger. Arendt utkom med den mycket kontroversiella boken "Den banala ondskan" och hävdade i motsats till belackarna att Eichmann inte var en personifiering av ondskan själv. Tvärtom ansåg hon att Eichmann personifierade den vanliga tysken. Han var lydig, dygdig - och inte särskilt påverkad av antisemitismen. Dock hade han en förmåga att distansera sig till sitt handlande och därigenom också, sina offer. För honom var hans arbete blott ett jobb, som avslutades efter kontorstid då han blev den kärleksfulla familjefadern. Arendt hävdade att det var själva byråkratimentaliteten som låg bakom nazismens framgångsrika ideologi.
"Den banala ondskan" kom att förändra synen på förintelsen väsentligt! Framför allt tonades bilden av nazisten som en ondskefull psykopat ner till förmån för bilden av små människor som inte kunde hävda sig i ett oljat system (där förövaren separerades från sitt offer). Hannah Arendts bok kom att utgöra bas för flera kända förintelseforskare och teologers teorier. Dessa byggde vidare på Arendts syn på den tyska nazisten som en människa och inte ett odjur. Dock frångick dessa forskare (framförallt Hilberg och Rubenstein) Arendts ståndpunkt att skulden enbart låg på samhället. Tvärtom framhärdade de att samhällets skuld också är individernas skuld.
Arendt var dock den första författare som vågade utmana den gängse bilden av den psykopatiska nazisten och ge ett mänskligt perspektiv på skeendet. Och jag upplevde läsningen av denna bok som ett mycket intressant bidrag till forskningen om förintelsen. Arendts åsikter är i vissa fall hopplöst föråldrade, men det fråntar ändå inte boken sitt värde. Mitt slutliga omdöme om bokens betyg blev en trea.

Kommentarer
Trackback