Hitlers hemlighet

image13Hitler är i det närmaste en mytologisk gestalt. Det skrivs ständigt nya böcker om honom och hur hans politik raserade en hel värld. Vår bild av mänsklig ondska och destruktivitet är präglad av förintelsen och utrotandet av hela folkslag i Hitlers regi. Machtan är professor i modern historia i Bremen och han har valt att fokusera på Hitlers privatliv för att sålla fram nya sidor hos diktatorn. Homosexualiteten i kretsen kring diktatorn är idag allmänt känd. "De långa knivarnas natt" var en naturlig följd av spänningen mellan Hitlers egen sexualitet (och eventuella behov av att röja sina likar ur vägen) och en kamp för att klamra sig fast vid makten. Machtan försöker med "Hitlers hemlighet", bevisa Hitlers homosexualitet och hur den kom att prägla hela hans liv.

Den här boken är ett genomgående effektsökeri! Författaren gör redan från början anspråk på att ge en ny bild av Hitler och hans politik. Han förkastar den allmänt kände Alan Bullocks klassiska verk "En studie i tyranni" och överdriver sin egen insats redan i förordet! Jag finner Machtans syfte med boken vagt då jag inte riktigt förstår huruvida Hitlers påstådda homosexualitet kan förklara hans politiska handlande. Men självklart gjorde boken mig nyfiken. Jag föreställde mig en slutsats utifrån antagandet att Hitler var homosexuell. Desto mer besviken blev jag när jag läst klart boken och insåg att författaren ägnat hela boken åt att "bevisa" diktatorns homosexualitet, utan något vettigt bevismaterial, eller en frågeställning i ryggen. Bevisföringen är vidare spekulerande och alla de källor som motsäger författarens tes bortförklaras på de mest oseriösa sätt. Författaren verkar mer intresserad av att bevisa Hitlers sexuella läggning än att ge svar på viktiga frågor. Jag upplever hela boken som ett patetiskt försök att tjäna pengar. Jag måste tyvärr ge denna bok en etta i betyg. Den är språkligt välskriven men innehållet är fullständigt meningslöst! 

275247-75          

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0