De överlevandes barn

image101Föreställ dig att dina föräldrar överlevt förintelsen. Du är döpt efter en person som var mycket betydelsefull för dina föräldrar. Inte sällan förväntas du ersätta en hel familj som gick under i gaskamrarna. Dina föräldrar ser dig som en möjlighet att bli lyckliga igen, men det är inte för din egen skull som du finns till - utan för deras. Ofta har de inte bearbetat sina upplevelser i lägren och traumat tar stor plats i er familj. Av helt naturliga skäl vill dina föräldrar inte tala om det förflutna. De vill ge dig allt som de inte kunde få, en lycklig barndom, materiella möjligheter att utveckla dig, god skolgång och bra relationer. De lever sitt liv genom dig. Föreställ dig de krav och den press det innebär att leva under sådana förhållanden.

Helen Epstein tillhör den "andra generationen", barn till överlevande. Hon har skrivit en fantastisk fackbok om det överförda traumat barnen till de överlevande delar. Länge var problemen som barnen brottades med tabu. I hemmen fanns en tyst överrenskommelse om att inte prata om det förflutna. Detta till trots fanns förintelsen alltid närvarande. Barnen märkte att de levde i skuggan av något ofattbart. Och även om de flesta var stolta över att föräldrarna överlevt, fanns också en svårighet att nå fram till föräldrarna. Hur skulle barnen kunna frigöra sig på vanligt tonårsmanér, skrika åt föräldrar som utsatts för ondskan? Det växte fram en skuld och krav på tacksamhet mot föräldrarna som omintetgjorde förmågan att klippa den andliga navelsträngen och bli vuxna.

Epstein berättar gripande sin egen historia om att växa upp i en familj där föräldrarna överlevt förintelsen. För att vara en fackbok är språket oerhört levande och författaren väver skickligt in de andra barnens berättelser för att belysa sin egen. Vetenskapligt sett skulle man kunna säga att denna bok består av fallbeskrivningar, men fallbeskrivningarna är så starkt berättade att tonen ofta blir skönlitterär. Och det tycker jag om! En bok som skulle kunna tillhöra kurslitteraturen i psykologi handlar om människor och ska då berätta något om mänskligheten, inte bara kråma sig med fina ord. De allra duktigaste författarna är de som kan berätta en historia med vetenskaplig kontext. Gitta Sereny kan, liksom Peter Englund och Sven Lindqvist - det är något ganska unikt.

Denna bok är mycket gripande och insiktsfull. Den berättar om trauma som överförs genom generationer - nästan som en psykologisk arvsynd. För oss som lever i ett mångkulturellt samhälle där invandrare utgör en stor del av befolkningen, är det viktigt att belysa att invandrarnas barn - även om de är födda i Sverige - blir påverkade av sina föräldrars upplevelser. Det är så lätt att döma människor och störa sig på att de inte passar in i vår kultur, men man måste vara varse om de problem som faktiskt kan uppstå i en familj som haft det svårt - och fortfarande har det. Byte av kultur är ingen simpel sak. Och just dessa insikter var de mest värdefulla med denna bok. Jag lärde mig något om vårt samhälle här idag - av människor vars familjesituation är något som jag egentligen inte kan föreställa mig. Och det är nästan det viktigaste en bok kan ge läsaren - kontext och förståelse för sin egen kontext! Jag ger boken en femma i betyg. Den är mycket läsvärd.
image87


Ett tredje liv

image100Vi kan se kroppen, känna den. Men vi kan inte se känslor eller psyket. Det finns en tendens att blunda för konsekvenserna av det man inte ser. Det blir konsekvenser av smärta - alltid. Självskadebeteende är en slags manifestation av det sår som finns inombords. Det handlar om det gömda och ifrågasatta. I och med Freud började man intressera sig för psyket. Forskningen var påverkad av kulturen som exploderade av uppfinningar och framsteg. Freud trodde att han skulle kunna förändra människan och befria henne från de bojor som hon smitt under många århundraden (t ex religion som Freud såg som den vuxnes snuttefilt). Om bara människan mognade och kunde se vad Freud såg, skulle hon kunna avsvärja sig alla naiva tvångsföreställningar och bli en sann människa. Freud lade grunden till psykoterapin och i stort sett alla forskare och psykoanalytiker är påverkade av honom. Han åstadkom en revolution, men man får inte glömma bristerna i hans lära. Kvinnor såg Freud som kastrerade män, barn som tabula rasa (tomma blad) fram till Oidipuskonflikten.

Bristerna i Freuds klassiska psykoanalys visar sig bäst i kris-situationer. När andra världskriget tog slut och koncentrationslägren befriades stod världen inför tiotusentals levande lik, som skulle tas om hand. Sverige var ett av de mest aktiva länderna i detta skeede. Hur mycket som berodde på dåligt samvete kan man spekulera över, men gränserna öppnades och tusentals människor fick hjälp. Samhället sörjde alltså för dessa människors fysiska återuppbyggnad, men den psykiska biten lämnade mycket kvar att önska. Att prata om det förflutna skulle vara som att rota i ett sår och hindra det från att någonsin läka. Därför valde man att försöka tiga ihjäl problemet. En ny framtid väntade runt hörnet och varför fördjupa sig i det förflutna? Ganska snart visade det sig att de fysiskt återanpassade överlevande inte mådde psykiskt bra. De skaffade snabbt familjer för att ersätta det liv de förlorat, men många gånger ledde detta till tragedier. Föräldrarna överförde sin ångest och sina post-traumatiska symptom på barnen.

Efter kriget i Vietnam började forskare uppmärksamma att fysiskt omhändertagande av människor som upplevt ett trauma, inte alltid räckte. Ungefär samtidigt började psykologer (ofta själva överlevande förintelsen) uppmärksamma posttraumatiska störningar hos överlevande. De överlevande led av depressioner, insomnia, svårigheter att hantera sin verklighet och ångest. Många utvecklade somatiska problem efter de svåra umbärgandena i lägren. Man började kalla dessa symptom för Kz-symtom. Koncentrationsläger psykos.

Hedi Freids bok "Det tredje livet" behandlar de posttraumatiska problem som drabbat överlevande. Hedi Freid överlevde själv förintelsen och utbildade sig till psykoterapeut. Hon startade upp en dagverksamhet i Stockholm för överlevande som kallades för Café 84. Freid behandlar både de överlevandes problem och den andra generationen. Terapin är grundad på bland annat Cullbergs kristerapi. Om man vill läsa en vetenskaplig förklaring om hur denna terapi ser ut kan man läsa Johan Cullbergs "Kris och utveckling" eller "Dynamisk psykiatri". Freids bok är viktig eftersom den innehåller fallbeskrivningar och visar hur man tillämpar terapin "på riktigt".

Denna bok är en guldgruva! Den är lättläst men trots det väldigt komplex. Jag upplever att Freid lyckats skapa en handbok i kristerapi som andas hopp och inte räds för att ta upp riktigt svåra problem. Boken väckte en nyfikenhet på den "andra generationen", det vill säga, barnen till de överlevande. Jag snappade upp Helen Epsteins namn (som forskat om den andra generationen) och har läst hennes huvudbok också. Freid belyser hur trauma påverkar inte bara personen som går igenom det, utan också de anhöriga. Beskrivningar av hur de överlevandes barn kämpar med att göra sina föräldrar lyckliga - eftersom de inte förtjänar mer olycka, berörde mig mycket starkt. "Det tredje livet" är Freids bästa bok. Jag hoppas hon kommer skriva mer "fack" böcker som denna som får en stark fyra i betyg.
image87


Det landsförvisade språket

image99Mitt i hjärtat av Europa, i slättlandet mellan Donau och Tisza ligger Imre Kertez hemland Ungern. Ungern är ett land som har en mörk historia av ockupation och diktatur bakom sig. Imre Kertez skriver om befrielsen från de totalitära systemen som tidigare fängslat landet, men också om de osynliga trossar som skapar en avgränsning demokrati och det som bara ser ut som demokrati - på ytan. Kertez utgår från Auschwitz som en symbol för människans skam och outgrundlighet. Efter Auschwitz kan man inte skriva poesi - och efter Auschwitz kan man bara skriva poesi om Auschwtiz.

När Imre Kertez beslutade sig för att bli författare upplevde han sig skriva som om han var landsförvisad. Han hade ifråntagits sin identitet i lägren och den kommunistiska diktatur som följde kom att upprepa förintelsen på en annan, men likartad nivå. För Kertez har allting sin början (och därmed också sitt slut) i Auschwitz. Han är mest känd för sin bok "Mannen utan öde" som är en självbiografisk historia om hur han överlevde koncentrationslägren som femtonåring. Denna bok har också getts ut i Sverige under titeln "Steg för steg" (smått förvirrande egentligen). "Det landsförvisade språket" är en essä-samling som berör nationalitet, existenstialism, och tomrummet mellan människan och de politiska systemen. Det är en viktig bok för läsaren som vill förstå Europa av idag.

Jag har tidigare bara läst romaner av Imre Kertez, och jag måste erkänna att skillnaden mellan författarens romaner och essäer, är markant. Kertez håller alltid hög nivå oavsett vilken genre han behandlar (det är inte för intet som Kertez mottag nobelpriset i litteratur), men jag skulle vilja påstå att essäerna är snäppet vassare än romanerna! Här visar Kertez att han är en filosof i samma anda som Kafka, Camus och Heidegger. Han väver skickligt in olika perspektiv på så många nivåer att det ibland känns svindlande. Att följa författarens knivskarpa resonemang känns ibland som att svinga sig över ett brinnande hav - och ändå känna att man har en livlina! Jag älskade denna bok som får en stark femma i betyg.
image87


Hitler och hans folk

image98Imre Kertez pratar om att Auschwitz har blivit ett begrepp för vår tid. Ett begrepp som berättar om människans ondska, en slags kulmen där allting spårar ut och människovärdet försvinner. Nazism har för de flesta också blivit synonymt med ondskan. Idag skiljer vi gärna mellan tyskarna och nazisterna, ungefär som om krigsslutet förändrade tyskarnas natur. Författarinnan Vibeke Olsson talar om detta, att efter kriget fanns där inga nazister kvar i Tyskland. Alla var "egentligen" inte nazister utan blott oskyldiga åskådare som inte förstod vad som hände mitt framför ögonen på dem. I forskningen och historieskrivandet blir perspektivet lätt svart eller vitt. Man behöver en syndabock och utmålar tyskarna som rent igenom onda eller små kugghjul i ondskans maskineri, utan något faktsikt ansvar. Tyvärr är ju verkligheten ofta mer nyanserad än så. Goda människor kan göra onda saker. Onda människor kan göra goda saker. En del människor hinner med att vara både bödlar och martyrer under sitt liv, så vilket ska man fokusera på?

Per Ragnar har gjort kritikerrosade uppträdanden som Hitler på scenen. Han har även skrivit flera böcker om Adolf Hitler och gör på sitt sätt anspråk på att vara en självlärd historiker. Med denna bok "Hitler och hans folk" försöker han göra undersökningar på gräsrotnivå. Vad tyckte egentligen de vanliga tyskarna om Hitler? Varför fick hans ord sådan makt över folket? Med utgångspunkt i en gammal nazist som lämnade ett brev efter en av Ragnars föreställningar, försöker författaren belysa vardagshistorien.

Jag måste erkänna att jag höll på att gå åt medan jag läste den här boken. Jag gör själv anspråk på att vara en självlärd liten specialist på förintelsen och jag skulle aldrig kunnat publicera en sådan här bok utan att ifrågasätta den gamle nazisten mer och försöka föra fram ett mer övergripande perspektiv. Och under större delen av boken gjorde den mig faktiskt pinsamt berörd. Men den tog sig mot slutet, även om den aldrig lyckades bli riktigt engagerande. Jag skulle påstå att det finns ett hundratal böcker ur tyskars perspektiv som är bättre än den här. På den långa listan med böcker som Per Ragnar utgått från (han hade inte ens nothänvisning!!!!!??) har jag läst de flesta och många fler. Och det kanske är en dryg inställning, men jag uppfattar ändå att jag inte ens nuddat vid den stora helheten. Jag skulle inte skriva en bok med de premisser Ragnar gör. Iallafall inte utan ett ordentligt notsystem, för denna bok är för historisk för att brista på sådana områden. Jag rekommenderar dig som är intresserad Ragnars perspektiv att läsa:

Adolf Eichmann - byråkrat och massmördare av Cesarani, David
Albert Speer och sanningen av Sereny Gitta
Antisemitismens historia av A.Frank Stiftelsen
Auschwitz : Den slutgiltiga lösningen av Rees Christopher
Befrielsen från Bergen-Belsen
Brev från Nollpunkten
Den banala ondskan
En tysk mans historia
Farfar var rasbiolog
Förintelsens lag
Förintelsen och det moderna samhället
Handelsresande i liv
Helt vanliga män Hjältar i det tysta
Hur de europeiska judarna förintades
Livet måste ha en mening
Nu dog du - bombernas århundrade
Nürnberg­rättegången - Samtal med vittnen och
Tysk höst
Tyskt trauma
Vid avgrunden
275247-75

Hanas resväska

image97Det är svårt att lära barn om historia. Särskilt om historian inte har några direkta beröringspunkter med barnens egna liv. Riktigt duktiga lärare kan se beröringspunkterna och plocka fram dem så att barnen också kan se och känna. "Hanas resväska" är en sann historia som handlar om en Fumiko, en japansk lärarinna som får låna en resväska från ett informationscenter om förintelsen. Resväskan har tillhört en flicka som hette Hana men någon annan information finns inte. Fumiko använder väskan i sin undervisning av klassen och lyckas göra historien till något existerande i barnens vara. Väskan är verklig, barnen får titta på den, känna på den och försöka föreställa sig ägarinnan till den. Men detta räcker inte för Fumiko som börjar göra egna undersökning och ta reda på mer om flickan som slutade sitt liv i Auschwitz.

Det här är en väldigt annorlunda bok om förintelsen eftersom den utspelar sig under 2000-talet i Fumikos kamp att få svar på sina frågor. Den omfattande undersökning hon gör kommer också leda till resultat. Boken berättar om de nya upptäckterna av Hanas öde och undan för undan skingras frågetecknen. Det visar sig till och med att det finns kvar teckningar som Hana gjort, i koncentrationslägret Theresienstadt. Och hela Hanas familj blev inte utplånad, det finns kvar ett vittne! Den här boken känns osannolik och därför blir man så gripen. Att någon faktiskt skulle kunna starta en undersökning och ta reda på mer om offren, utifrån vår verklighet idag, känns hollywood-intrig. Ändå är denna bok så äkta, uppriktig och ärlig. Man blir berörd av både Hanas öde och Fumikos kamp att hitta sanninigen. Boken får en stark fyra i betyg av mig.
image87


Viljan till mening

image96I begynnelsen var logos, ordet eller meningen. Logos betyder alltså mening på grekiska och logosterapi är en existenstiell metod som går ut på att hjälpa människor att finna en mening i sina liv. Enligt Viktor Frankl som överlevde fyra koncentrationsläger är människans sökande efter mening det som är essensen i mänskligt varande. Människan kan distansera sig från det hon för tillfället upplever och förvandla lidandet till något mer, en kallelse eller en triumf. Just eftersom Frankl har de erfarenheter av lidande som han har, ges hans ord extra tyngd. Är det någon som känner och upplevt det mänskliga lidandet på nära håll, så är det någon som överlevt Auschwitz. "Viljan till mening" skall läsas paralellt med "Livet måste ha en mening" som är en självbiografisk beskrivning av Frankls upplevelser och hans terapi. "Viljan till mening" är mer tekniskt uppbyggd än förutnämnda bok. För en grundligare analys av logosterapin när det gäller noologiska (noos betyder ande, alltså andliga) frågor finns också boken "Gud och det omedvetna" att tillgå.

När jag började läsa kursen REVB04 blev jag överförtjust när jag upptäckte att en av mina favoritförfattare fanns i litteraturlistan. Trots att jag inte läst psykologi tidigare har jag kommit i kontakt med existenstialismen just genom Frankl. Just då var jag inte medveten om att logosterapin var en inriktning inom existenstiell psykologi utan läste honom för att utveckla mig själv och mina kunskaper om andra världskriget. Min lärare var (enligt mitt tycke) lite väl skeptisk mot Frankls teorier, och det var inte förrän jag läst alla andra böcker i kurslitteraturen som jag började förstå vad hans skepticism grundade sig på och själv började hitta saker i logosterapin som jag inte tyckte om.

Först och främst vill jag betyga min vördnad för en person som överlevt så mycket lidande som Frankl gjort. Inget kan frånta honom den storheten. Dock finns det en hel del saker som jag inte tyckte om i terapin, eller i Frankls utläggning om terapin, som jag upplevde när jag läste "Viljan till mening" och "Gud och det omedvetna":

1. Frankl kritiserar existenstialismen som rörelse. Också jag kan hitta många relevanta argument mot existenstialismen, både som filosofisk rörelse och som terapiform. Dock är det få sådana argument som Frankl tar upp. Han ondgör sig istället över sina opponenter, gör anspråk på att ha myntat uttryck långt före alla andra (vilket sällan har betydelse för det han argumenterar för - utan bara handlar om brist på ödmjukhet) och han faller gärna tillbaka på sina unika erfarenheter i koncentrationslägren som gör honom "omöjlig" att ifrågasätta.
2. Vid mer än ett tillfälle blir jag pinsamt berörd över det uppenbara behovet Frankl verkar ha av namedropping, och att ständigt visa sig rolig och spännande. Han berättar om skämt han berättat och hur fantastiskt roliga de ansågs vara (och de belyser sällan något annat än att Frankl ansågs vara rolig i sammanhanget). Han berättar onödiga ankedoter som ger intryck av att han är en fantastiskt vis och smart människa - men ofta är dessa anekdoter riktade MOT någon människa som inte verkar lika speciell som Frankl. Det är alltså sällan som dessa små utvikningar faktiskt tillför bokens faktiska innehåll någonting.
3. Vid två tillfällen tar Frankl upp hur metoden inte alltid passar de som är mindre begåvade och illustrerar det med att beskriva vissa av hans (enligt honom) dumma patienter reagerade på metoden. Slutligen - men det som gjorde mig mest illa till mods -
4. tar Frankl för att belysa hur problematiskt det är för människan att förstå sitt lidande i Världen och Guds eventuella roll i det hela, upp, både i denna bok och "Gud och det omedvetna" plågsamma forskningsförsök på en chimpans som gjorts i hans regi. Enligt Frankl är det lika svårt för apan att förstå varför vi plågar den med goda avsikter (rädda människor från sjukdomar...whatever) som det är för människan att förstå varför Gud plågar oss. Resonemanget är inte helt fel, men exemplet gör mig skräckslagen, eftersom jag tror att Joseph Mengele hade exakt samma syn på sin verksamhet i Auschwitz.

Jag kan inte förstå hur en apas liv skulle vara mindre värt än människans, bara för att vi inte förstår vad apan säger oss (för det behöver faktiskt inte vara tvärtom, att apan inte förstår oss - kommunikationsproblem kan existera båda vägarna så att säga).

"Livet måste ha en mening" är en fantastisk bok som fick en femma i betyg av mig. Den är mycket läsvärd och berättar mycket mer om logosterapin, än Frankl gör i någon av sina "tekniska" böcker. I den boken kommer Frankl bra mycket närmare den existenstialism som Rollo May förespråkar, än sin egen. De två viktigaste terapiformerna inom logosterapin handlar om att möta sin rädsla, i tankeform eller i verkligheten. Det handlar också om att hittta sin individuella mening i livet. Meningen skall inte "ges" av psykologerna utan hjälp skall ges till patienterna att SJÄLVA finna meningen. Gemensamt för både Frankl och May är attityden att människan har en unik förmåga att distansera sig till sig själva och finna mening i också det som kan verka vara meningslöst lidande. Skillnaden mellan de båda är dock Mays ödmjukhet och Frankls omständiga förklaringar av något som faktiskt är ganska enkelt. Jag avskyr pretiantiösa förklaringar och av denna orsak och de fyra ovanstående - ger jag boken en svag tvåa i betyg.
image87


Livet tillbaka av Hedi Freid

image95Hédi Freid föddes i en liten stad i Tjeckoslovakien. Helt ung deporterades hon och hennes familj till Hitlers dödsläger i Polen. Hédi överlevde och flyttade till Sverige. Hon har skrivit om sina upplevelser i fyra böcker. "Skärvor av ett liv", "Livet tillbaka", "Ett tredje liv" och "Livets pendel". Denna bok är en blandning mellan det fiktiva och verkligheten. Vi följer en ung överlevande tonåring genom livets tvära kast mellan lycka och djupaste ångest. Denna bok tar upp viktiga aspekter på hur länder möter upp främmande individer från andra kulturer. Vi ställer höga krav på folk att passa in i snäva ramar. Ibland fungerar integrationen, men allt för ofta leder en ogenomtänkt och ohuman flyktinghantering till destruktiva handlingar och växande främlingshat hos befolkningen.

Tyvärr tror jag inte på Hédis huvudperson. Jag älskr när hon berättar om sig själv, men i sådan här fiktiv stil kommer jag på mig själv att ifrågasätta vad som är påhittat och vad som är på riktigt. Det kanske är en kvarleva från den kurs jag gick i somras som bland annat handlade om bemötandet av förintelseförnekare. Minsta osäkerhet kan vara förödande för argumentationen. Det borde inte vara det - men tyvärr är det så det är. Förintelseförnekarna tar fasta på minsta inkonsekvens eller misstag i minnesförteckningarna. Därför känner jag ofta att jag vill ha fotnötter i all litteratur om förintelsen. Jag vill kunna kolla upp det själv. Fiktiva berättelser fyller ingen egentlig funktion även om det självklart finns undantag (Vibeke Olssons "Molnfri bombnatt" är ett sådant undantag). Men "Livet tillbaka" fungerar alltså inte särskilt bra. Det är en rörig bok som berättade Hannas historia ganska oengagerande. Det perspektiv som författaren använder när hon betraktar omgivningen och dess reaktioner mot den unga flickan, är briljanta, men medkänslan för unga Hanna uteblir. Jag tycker denna berättelse är kraftlös när jag jämför den med Hédis andra böcker. "Livet tillbaka" får en tvåa i betyg
image86

Med förintelsen i bagaget

image94Sioma Zubicky har cirkusen i blodet. Han växer upp på cirkus och uppträder som talangfull xylofonspelande clown. Siomas familj är av judiskt ursprung men eftersom cirkusen ständigt flyttar (delvis för att komma undan nazisternas inflytande) lyckas familjen vara intakt fram till år 1943 då de transporteras till Auschwitz. Sioma överlever den fruktansvärda lägervistelsen och kommer till Sverige. Han blir en känd zylofonvirtuos och kommer bland annat spela med Edith Piaf! "Med förintelsen i bagaget" är Siomas berättelse om sitt liv och hur han präglats av att alltid stå i Auschwitz skugga.

Zubickys livsöde skiljer sig från många andras som jag läst om. Zubicky växte upp på en cirkus och efter kriget kom han att bli berömd för sina musikaliska talanger. Det borde vara en intressant historia, men trots att jag läst denna bok två gånger förut, tappar jag minnet av den så fort jag slagit igen pärmarna. Jag har tvingat mig själv att läsa om den för att se vad exakt det är som gör att den inte faller mig i smaken. Jag kan egentligen inte ens för klara DET. Berättelsen är tråkig och lämnar mig oberörd. Som tidsdokument är alla självbiografiska historier om överlevande intressanta. Men inbördes finns det duktiga författare, mindre duktiga och sen vissa som är varken eller. Det är inget fel med Siomas språk, det flyter på bra, men det sticker inte ut på det minsta sätt. Jag vill ogärna såga en biografi, speciellt en sådan här. Jag lägger stor del av ansvaret på mig som läsare - eftersom jag inte kan motivera varför jag inte blir berörd. Jag hoppas att jag inte får för mig att läsa den igen - bara för att jag glömt hur intetsägande jag tyckte att den var. Den får en svag tvåa i betyg.
image86

Den sexuella människan av Ann Heberlein

image93
Det kommer alltid finnas anledning att diskutera etiska perspektiv på människans sexualitet. För människan är en sexuell varelse, hur vi än vrider och vänder på det.  Och sex är inte enbart biologiskt. Människan är ett av de få djur som har sex för njutnings skull, och inte bara för att reproducera sig. Men de som hävdar kärleken vara skild från sex eller tvärtom hamnar ofta i en återvändsgränd. Kärlek och sex bör hänga samman för att människan ska må bra. Föreställningen om sex liknar (enligt mig) föreställningen om Gud. Det finns lika många föreställningar om sex, som det finns människor. Alla har sin bild av vad som tänder och vad som är sunt. Våra gränser är sällan desamma. Många gränser måste perforeras innan vi vet vilket värde de har. Varje människa ska utforska och uppleva. Och precis som kärleken föds på nytt mellan varje älskande par, gör också sexualiteten det. Och för de allra flesta människor är sexulaiteten en oerhört känslig fråga.

Hur värderas vår sexualitet i samhället? Vad är acceptabelt och vad är onormalt? Kan det onormala skifta från tid till tid? För ett par hundra år sedan fördömde samhället sex före äktenskapet. Ve de kärleksbarn som föddes av föräldrar som inte var gifta. Mödrarna blev ofta föraktade och utfrusna i samhället. Idag har synen på barn födda utom äktenskapet förändrats. Det är rumsrent och knappast något man reflekterar över. Inte alltför sällan krockar vår uppfattning om detta med uppfattningar i andra kulturer, där man fortfarande värderar kärnfamiljen högt.  I vårt samhälle har vi gått från att värdera det kollektiva högt, till att sätta individen i fokus. Samhället har sekulariserats och människan i många avseenden - befriats.

Detta har gett både positiva och negativa konsekvenser. Vi lever här och nu. Alltså agerar vi kortsiktigt, utan vidare funderingar över hur vårt handlande kan drabba framtida generationer. Här och nu utnyttjas naturen till bristningsgränsen. Här och nu används människor som medel för att tillfredställa impulsiva nycker. Individen står i centrum och det kollektiva samhället kommer i andra hand. Det positiva med detta är att människan får en större frihet och ett större ansvar att bestämma vem hon vill vara. Hon behöver inte längre foga sig efter den massans attityd om vad som är normalt eller ej. Det är t ex inte samhället som skall bestämma om du får uttrycka din kärlek till en individ av samma kön. Synen på människan som en tänkande varelse som man ska visa respekt för, har ökat. Samtidigt följer ett ansvar med friheten och inte alla människor är redo att ta konsekvenserna av det ansvaret. Friheten har befriat oss från tabun och hyschhysch, men samtidigt också öppnat en dörr till det helt igenom egoistiska. För sin egen njutnings skull kan man behandla människor som objekt. Framför allt kvinnor behandlas som sexuella objekt i porrfilmer och utvikningstidningar. De få som protesterar mot en sådan utveckling av sexualiteten anklagas vara moralister eller frigida - vilket gör en rättvis och respektfull debatt svår genomförd.

Och samtidigt trappas de sexuella kraven upp bland ungdomar. Ungdomsmottagningar vittnar om hur unga flickor kommer in och våndas över att de inte njuter av analsex - trots att de "borde". Den väldigt ensidiga porren påverkar människor att tro att lust bara kan se ut på det ena eller andra sättet. På ytan är sexualitet något vi pratar öppet om, vi begrundar avklädda skådespelerskor och oljeindränkta överkroppar i rap-videos. Sex finns överallt, i tidningar, i musiktexterna, i filmer och i tv-serier. Men ändå pratar vi inte om sex på någon djupare nivå. Veckotidningarna manar läsarna att prova 9 kamikazeställningar i veckan eller fiffiga tricks för att åtstadkomma en fontänorgasm. Man glömmer ömheten och den trevande lust som varje människa själv måste hitta fram till. Och något går förlorat.

Det är oftast kvinnan som drabbas. Men samtidigt är sex också makt. Sex kan vara ett sätt för en ung tjej att ta kontroll över sin tillvaro och synas. Kortsiktigt är det inget bra val. Men är man tretton år och vill bli sedd tänker man kanske inte så långt. Och det är knappast bara ungdomar som är ambivalenta. Vuxna människor botoxar sig, opererar brösten och försöker passa in i ramen för hur en sexig - självständig person ska se ut och vara. Om detta och mycket mer skriver Ann Heberleius om i sin bok "Den sexuella människan" som är något så ovanligt som en rolig kurslitteraturbok. Genom att illustrera med litterära exempel målar författarinnan upp tydliga etiska problem som angår både mig och dig. Författaren tar upp vår västerländska syn på sex, kön och jämställdhet och ställer den mot andra kulturers perspektiv (som många gånger är mer respektfulla mot kvinnan). Heberlein är varsam med pekpinnarna och låter läsaren själv avgöra vilket ställningstagande hon vill ta i de olika frågorna. Att författarinnan också kan tillämpa etiska aspekter med exempel i litteratur som Per Hagman, Elin Lindqvist med flera visar på rörlighet och ger mig en känsla av att jag lättare kommer se mönster i tillvaron. Sånt uppskattar jag alltid. Det finns mycket mer som kan sägas om boken, men egentligen är det en sådan bok som skall diskuteras inte recenseras. Men rent allmänt måste jag säga att jag blev förvånad över hur knivskarpt författaren tar sig an svåra frågor och hur lättläst boken faktiskt var. Jag kommer troligen inhandla den och ha i bokhyllan. Den är en liten pärla och får en fyra i betyg.
image86

Dom dödar oss - om gatubarn

image1258"Dom dödar oss" handlar om barnarbetare. Frivilliga barnarbetare, som absolut inte vill bli kallade för gatubarn. Gatubarn är ett ord som luktar kriminellt, barnarbetare jobbar - det är skillnaden. Utan jobb, ingen överlevnad. Vi möter Bogotás Bianca som länge gömde sig i kloakerna för att undkomma polisens räder mot gatubarnen. Hon hade sin nyfödda lilla pojke Milton med sig. Milton Miraklet. Idag är Milton lite större och har fått en syster.

Är det sant att polisen jagar gatubarnen och skjuter dem godtyckligt? Maj-Gull Axelsson trodde att det var en vandringssägen, precis som så många andra. Men nej. Det är sant. Det bekräftas av barnhemsföreståndare, psykologer, och till och med av avhoppande poliser. Det är sant. Det kallas för reningsarbete och sker mestadels på kvällarna. Reningsarbetarna är civilklädda poliser och militärer och de dödar gatubarnen - ibland ger de till och med en liten förklaring, skriven på en lapp - vid liket - som "Du gick inte i skolan, du knarkade, du förstörde och du ska dö".

image1259Det är obegripligt, säger folk och ruskar på huvudena. Maj-Gull Axelsson säger att det inte alls är obegripligt - snarare tvärtom. I all misär och jävlighet finns ett mycket konkret begripa - men man måste vilja se det, och däri ligger problemet. Det begripbara korsas med den allt för tunga maktlösheten som får oss att känna oss skyldiga. Skyldiga för att vi har - och dom inte. Skyldiga för att vi inte ens tycks uppskatta det vi har.

Maj-Gull Axelsson tangerar det förbjudna genom att bjuda på sig själv och berätta om sina egna känslor av vanmakt inför gatubarnen. Känna ful, känna äcklig, känna skuldtyngd, känna turistens girighet. Vilja väl - men för vems skull?

Det är verkligen otroliga saker som "Dom dödar oss" tar upp. Otroliga men tyvärr alldeles för sanna. Jag som själv föddes i Colombia och sedan adopterades bort, blir mycket starkt berörd av beskrivningarna av staden, av folket och misären. Kunde jag varit där? Vad hade blivit mitt öde? Vad kan jag göra för att hjälpa - här borta i vårsomriga Lund, Sverige? Man önskar att man kunde blunda och önska världen god.

Problemet med att hjälpa - som Maj-Gull Axelsson också tar upp, är att hjälpen alltid skapar en maktbalans. Jag är duktig och snäll som hjälper dig som är fattig och inte har. Sen skapas det en osynlig skuld. Den skulden känner vi av, redan innan vi hjälpt (fast då var den våran). Men lite hjälp är aldrig nog och att KUNNA ge hjälp är också en illustrering av att ha makt - och att vara - inte som dom. Kan man överhuvudtaget hjälpa någon bra? Kommer inte vårt ego emellan? Det som berättar för oss att vi är bättre till skillnad? Och märks inte det? Just dessa frågor kom att bli den största behållningen av boken, för mig! Jag tror själv inte att jag kan stå öga mot öga med den jag hjälper, utan att känna skam över att jag KAN göra det. Men hjälpa tror jag ändå man kan.

För mig blev boken en praktisk vägvisare. För bröllopet närmar sig med stormsteg och som brudpar får man ju önska sig bröllopspresenter. Därför tänker vi leta upp postgiro-nr till det barnhem som jag och lillebror och Tanja och Martin kom från, så att gästerna kan skänka pengar dit. Det känns som en bra grej utan att behöva ta för mycket ansvar, men ändå dela med sig av gldäjen på vår dag.

"Dom dödar oss" är en väldigt fin och stark bok som jag önskar att jag ägde (kommer susa runt på antikvariaten från denna morgon!), den berörde både för att den beskriver den stad jag kommer ifrån, men också livsöden som kunde varit mina. Maj-Gull Axelsson hade med sig en underbar Illustratör som heter Åsa Krstensen och bilderna som vid första anblick tycktes klumpiga, växer varje gång man tittar på dem. Trots att man inte får, kommer jag scanna in alla bilderna. De var för fina för att glömma. Jag gav denna bok en femma i betyg. Det är en bok som kommer leva länge i mig.
image86

I Hitlers tjänst - Traul Junge

1920 föddes Gertrude Humps (även kallad Traudl) i München. Från och med 1942 var Traudl Adolf Hitlers privatsekreterare. Kort efter krigsslutet manade Junges vänner henne att nedskriva sin historia. Då fanns det inget sug efter personliga betraktelser från den nazistiska tiden. Man ville lägga det förflutna bakom sig och det var länge tabu att prata om aktiviteterna under kriget. Många år senare kom Traudl Junges berättelse att ligga till grund för biografier, filmer och historiska vittnesmål. "Undergången", som blev en stor biosuccé härom året är baserad på Junges bok "I Hitlers tjänst". Traudl Junges framtid som sekreterare inom de nazistiska kretsarna var långt ifrån utstakad när hon började sitt verksamma yrkesliv. Junge var en levnadsglad tonåring som inskolats i de nazistiska idealen, men själv hade flera judiska väninnor. Hon hade högflygande drömmar om att bli dansös som sin talangfulla lillasyster och fördjupade sig inte i några politiska diskussioner. Hennes far blev tidigt medlem i nationalsocialisternas parti och lämnade familjen. Junges mor kunde aldrig förlåta honom för det och skyllde Hitler för familjens förlust. Trots detta tackade Traudl Junge ja när hon blev erbjuden tjänst som sekreterare hos Fuhren. I tre år kom hon att finnas i hans absoluta närhet fram till den dag då han och hans nyblivna hustru, med insikt att kriget var förlorat, begick självmord. Adolf Hitler dikterade sitt testamente för Traudl och hon var en av de sista personerna som såg Hitler i livet.

Denna bok börjar med en biografi över Traudl Junge och analyserar hennes utveckling och skuldkänslor kring sin forna arbetsgivare. Traudl Junges oskuld bekräftades av både rättegångar och vänner, men själv lyckades hon aldrig helt komma över med vilken oförsiktig blåögdhet hon accepterade sin arbetsgivare. Denna skuld skulle komma att påverka Junge hela livet. Med denna bakgrund som utgångspunkt är boken ett högst intressant vittnesmål. Den skrevs direkt efter kriget och är i sanning en naiv och nästan rörande berättelse. Här berättar Junge om det lyxiga residentet Varglyan, om sällskapslivet kring Hitler och egna betraktelser (på en väldigt ytlig nivå) över tredje rikets mäktigaste män. På ett sätt är denna bok frustrerande att läsa. Mitt i brinnande krig visar Eva Braun filmer i den privata biografsalongen, tyska kvinnor och barn svälter - men i varglyan äts det god mat. Att inse att Hitler själv valde att leva i en bubbla, trots de fasor han var skapare till gör berättelsen stundtals surrealistisk att läsa.

Under sista året i gymnasiet skulle vi skriva ett specialarbete. Mitt handlade om Adolf Hitler och hette "Människa eller monster". Jag var naiv nog att tro att det kunde vara antingen eller. Sedan dess har jag läst så oerhört mycket material om tredje riket, pamparna, arkitekterna, Hitler, offren och medlöparna att varje ny bok bara är små pusselbitar i det gigantiska pussel som jag ser klart för mig - bara jag blundar. De flesta böcker är skrivna av historiker, teologer och sociologer. Och de flesta är "andrahands" material som grundar sig på vittnesmål som Junges i forskningsperspektiv. Det är berikande att läsa hennes egna ord - och själv göra tolkningen. "I Hitlers tjänst" är vidare en väldigt lättläst bok som "vem som helst" kan läsa. Den målar fram en annan bild av Hitler än man är van, en bild av en faderlig och vänlig kuf. Men i ljuset av det vi vet skedde, förintelsen och fasorna - blir denna bild av Hitler djupare och på många sätt otäckare. I ljuset av vad jag vet idag, hade min uppsats inte hetat "Människa eller monster" eftersom hela frågan tycks löjlig. Jag vill varmt rekommendera denna bok. Den är inte det kvalitativt mest läsvärda man kan komma över - men som historiskt vittnesmål är den ovärderlig.
image86

Blöda Historia - Shoah

image92
Förintelsen - på engelska holocoust, kommer från de grekiska orden holos (helt) och kaustos (som betyder bränd). Oftast tolkas ordet i meningen brännoffer eller/och utrotning. Begreppet brännoffer, är på det hela taget ett ganska ironiskt ord för vad som skedde i gaskamrarna & krematorierna under nazitiden. Speciellt ironiskt (och föraktfullt) är det att ta ett ord som offer i sammanhanget och binda det till judarnas undergång. Det finns i vissa kretsar fortfarande en föreställning om att judarna fick vad de förtjänade, eftersom de förnekade Jesus som Guds son. Med denna argumentation har man sökt rättfärdiga det fruktansvärda lidande som det judiska folket fått uppleva sedan kristendomen blev en världsreligion. Och av detta skäl använder jag helst inte ordet holocoust utan föredrar beteckningen Ha-Shoah, som betyder förintelse på hebreiska. Shoah heter också den bok som jag nedan recenserar efter mer än fem genomläsningar.


År 1985 såg Claude Lanzmanns dokumentär "Shoah" dagens ljus. Dokumentären anses än idag vara den mest betydelsefulla film som gjorts om förintelsen. Filmen är mer än nio timmar lång och består av förstahands vittnesmål av överlevande, tyska byråkrater, polska bönder och andra som på ett eller annat sätt var inblandade i förintelsen. Trots filmens omfång gjorde Lanzmann ett försök att sammanställa vittnesmålen i en bok som gavs ut samma år med förord av Simone de Beauvoir. Det är den boken som jag läst om och om igen, de senaste åren,  men haft oerhörda svårigheter att skriva en recension om.

Jag kan inte likna den här boken vid något annat än en symfoni, en grym och storslagen sådan. Lanzmann samlar fragment till fragment och bygger en gripande bild av förintelsen med detaljer som bränner sig fast på näthinnan, vare sig man vill det eller ej. Trots att man läst berättelserna om förintelsen så många gånger är Lanzmanns berättelse ny. Genom hans sammanställning blir historien levande igen. Historien är en mardröm, och en sann sådan, men det är kusligt också hur vacker ondskan kan vara. Små bitar av ångest och skuld söker sig samman till en bräcklig och brutal helhet. Rösterna berättar; bönderna, lokförarna, kommisarierna och lägerkommendaterna. De förnekar att de hade  vetskap eller möjlighet att förändra. Ändå andas deras ord av återhållsamhet och ångest. Visst visste dom. Men visste vad? Inget allt, men lite någonting? Och kanske mer än så? Någon fick det bättre när judarna försvann, någon annan kan inte släppa bilden av ett barn som kastas upp på ett flak. Det finns så många berättelser och mellan raderna skymtar ansikten och  alla de röster som inte kunde. Shoah är en bok som gör ont att läsa.

Bokens upplägg är ovanligt. Lanzmann börjar i historiens mitt. Sen arbetar han sig ut i perferin. Var börjar och var upphör förintelsen? Är varje steg ett steg i förintelsen eller mot? Var börjar skulden, hos vem hör den hemma? Den ansedde historikern Raul Hilberg berättar om hur nästan alla dekret tyskarna beslutade rörande judarnas öde var en spegelbild av det förflutnas dekret. Där fanns inga nyheter. Endast det sista steget var nytt.

Inte omvända judar till kristendom, inte avgränsa dem från sina städer eller skeppa dem långt bort. Inte leva bland oss - inte leva alls. Upptäckten av de hårfina gränserna gör det hela paradoxalt. Hur bekämpar man en ondska man vänjer sig vid? Hur bekämpar man insikten att man fått det bättre när somliga försvunnit? Kan det någonsin förlåtas? Jag läser Lanzmanns fantastiska bok och vanmakten står mig upp till halsen, en oupplöst knut!

Och idag i Sverige - här och nu - växer sig antisemitismen starkare (och föraktet mot invandrare) men i ny gestalt. Idag är antisemitismen inte politiskt korrekt, så man får vara antisionist istället. Frågan är hur man/vi kan kräva av Israel, offret att DE borde lärt av historien. "Har inte NI lärt er något av att vi försökte utrota er? - borde inte NI ha större respekt för människovärde?" kan vi, eller kan vi inte fråga judarna i ljuset av förintelsen?  Sett ur det perspektivet blir Palestina-frågan en del av problemet. Rättvisa, javisst - men också perspektiv på kontexten. Efter årtusonden av underkastelse slår den mobbade tillbaka. Västvärlden vrider sina händer och glömmer varför rädslan att ge upp mark/tro/stoltheten är så stor.

Shoah är en bok som jag bär med mig ständigt. Jag har gjort fullt med understrykningar och boken lider av svårartade hundöron. Men det är en bok som drivit rakt in i hjärtat på mig. Den har en egen röst. Jag har gett den en jordgubbe, men kan aldrig göra den rättvisa med en enkel recension. Det här är ett försök, inget annat. Om du vill se trailern för filmen (år 2007 kom en nyutgåva) klicka på länken här. Boken har publicerats på svenska av bokförlaget Alfabeta. Det är en bok man inte får missa.
image87


RSS 2.0