Med förintelsen i bagaget

image94Sioma Zubicky har cirkusen i blodet. Han växer upp på cirkus och uppträder som talangfull xylofonspelande clown. Siomas familj är av judiskt ursprung men eftersom cirkusen ständigt flyttar (delvis för att komma undan nazisternas inflytande) lyckas familjen vara intakt fram till år 1943 då de transporteras till Auschwitz. Sioma överlever den fruktansvärda lägervistelsen och kommer till Sverige. Han blir en känd zylofonvirtuos och kommer bland annat spela med Edith Piaf! "Med förintelsen i bagaget" är Siomas berättelse om sitt liv och hur han präglats av att alltid stå i Auschwitz skugga.

Zubickys livsöde skiljer sig från många andras som jag läst om. Zubicky växte upp på en cirkus och efter kriget kom han att bli berömd för sina musikaliska talanger. Det borde vara en intressant historia, men trots att jag läst denna bok två gånger förut, tappar jag minnet av den så fort jag slagit igen pärmarna. Jag har tvingat mig själv att läsa om den för att se vad exakt det är som gör att den inte faller mig i smaken. Jag kan egentligen inte ens för klara DET. Berättelsen är tråkig och lämnar mig oberörd. Som tidsdokument är alla självbiografiska historier om överlevande intressanta. Men inbördes finns det duktiga författare, mindre duktiga och sen vissa som är varken eller. Det är inget fel med Siomas språk, det flyter på bra, men det sticker inte ut på det minsta sätt. Jag vill ogärna såga en biografi, speciellt en sådan här. Jag lägger stor del av ansvaret på mig som läsare - eftersom jag inte kan motivera varför jag inte blir berörd. Jag hoppas att jag inte får för mig att läsa den igen - bara för att jag glömt hur intetsägande jag tyckte att den var. Den får en svag tvåa i betyg.
image86

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0