Schindlers list

image68Först - denna recension är inte fullständig. Boken är dåligt skriven, men innehållsmässigt mästerlig och författaren delar min syn på sin huvudkaraktär, varför boken faktiskt är bra - trots att den är dåligt skriven. Därför kommer jag skriva om recensionen pö om pö. Men nedan är intrycket hitllls.


Antingen är det översättaren som är usel eller så kan författaren inte skriva. Hela boken är en orgie i syftningsfel och flum-meningar utan innehåll. Jag fick känslan av att vara dyngberusad eftersom jag hela tiden fick läsa om för att försöka förstå vad författaren menade. Först fick jag intrycket av en nobelpristagare på speed som konsekvent vägrar skiljetecken och punkt. Kunde kanske felet ligga hos mig, omedveten om språk på hög nivå?! Jag rådslog med mig själv. Nopp! Författarens hjul snurrar men hamstern är död. Faktiskt.

"Från fönstret kunde Edith Liebgold se Wisla genom taggtråds stängslet, men när hon gick till andra delar av ghettot, speciellt sjukhuset vid Wegierskagatan, korsade hon Plac Zgody, Fredstorget, ghettos enda torg."

Denna mening saknar slutledning av antagande - "Edith Liebgold kunde se Wisla genom taggtrådstängslet" OKEJ, därefter kommer ett "men" som syftar på en motsats som inte finns. Författaren verkar sakna förmåga att knyta ihop sina meningar, vilket gör läsningen förvirrande. Senare i samma kapitel har Oscar Schindler lovat sina arbetare att de kommer vara trygga hos honom. Detta föranleder författaren till denna surrealistiska beskrivning;

"Fabrikens nya kvinnliga arbetare lyssnade på sina arbetsinstruktioner i ett tillstånd av behaglig förvirrning. Det var som om en galen gammal zigenerska som inte kunde tjäna något på det hade sagt till dem att de skulle gifta sig med en greve."

Den första meningen berättar tillräckligt för läsaren om de kvinnliga arbetarnas sinnestillstånd, men ändå vill författaren förstärka detta genom en bild av en zigenerska som berättar något gott utan att tjäna något på det - men DESSUTOM är sierskan galen så vad betyder det? Kaka läggs på kaka vilket gör att beskrivningarna - hur målande de än är - förlorar sin innebörd.

Dessa två exempel hittade jag på måfå när jag slog upp boken för att illustrera min frusteration. Men de fyrahundra sidorna fullkomligen dräller av liknande exempel. Utförandet av denna bok är katastrofalt, speciellt om man tänker på hur intressant boken kunde vara - med tanke på innehållets spänningskvot!

Om man har sett filmen har man missat många saker om Schindler. Spielberg förskönade verkligen mannen som var en tvättäkta svindare! En svindlare med drag under galoscherna och lagom mycket självinsikt. Faktiskt förstör Schindlers negativa sidor inte boken alls - utan fördjupar den. Men detta till trots var boken fullständigt hopplös att läsa. Och därför ger jag den en tvåa i betyg. Läs gärna mer om Schindler! Se filmen och dokumentären "Oscar Schindler" (som finns att låna på biblioteket) för mannen bakom myten är faktiskt omöjlig att inte bli förälskad i! Boken om Schindlers lista (och listighet..) är dock en dammsamlare!

275247-75

Kommentarer
Postat av: Mats Strandberg

Hej! Välkommen till bloggvärlden!!!

2007-06-21 @ 23:02:13
URL: http://matsstrandberg.blogg.se
Postat av: julia

Glad midsommar :)

2007-06-22 @ 09:40:38
URL: http://juliaohlsson.blogg.se
Postat av: Tess S Butterfly

Ha en underbar midsommar.
Mvh // Tess.

2007-06-22 @ 11:40:16
URL: http://divalounge.se
Postat av: elinleticia

Mats: tack så mycket! Hoppas jag får se dig här igen!
Julia och Tess: glad midsommar till er också :)

2007-06-22 @ 14:54:28
URL: http://likvidation.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0