Tyskt trauma

image20Tyskt trauma behandlar den viktiga frågan om hur ett folk kan förändras av sin skuld och hur länge de kan påverkas av den. Gitta sereny har under många år rest runt och pratat med nazisters barn och barnbarn men även förövarna till fruktansvärda nazistiska brott. Denna samling berättelser ger en personlig bild av det tyska folket som helhet, hur det har förändrats av historien och andras syn på dem som kollektivt folk med en kollektiv skuld.

Gitta Sereny är min nya favoritförfattare, eller journalist. Hon har pratat med viktiga personer från tredje riket och försöker objektivt komma fram till vad det var som lockade dem att bli nazister, hur beslutet kom att påverka deras moraliska sida och vad som kunde hindrat dem att genomföra det onda de gjorde. Gitta går på djupet i frågeställningarna på ett sätt som jag inte upplevt tidigare. Hon tillåter inga bortförklaringar men har ändå perspektivet öppet för hur en människa kan påverkas att göra vissa saker. Genom denna bok tycker jag att man når en större förståelse för det tyska folket och deras dilemma än idag. Denna bok är en viktig bok för den behandlar inte bara ondska, den behandlar mäniskorna bakom det osagda. 

275247-75      

OT: Gitta Sereny är en av mina favoritförfattare, men hon är också en stencool människa. Jag såg en intervju på tv med henne, hon utstrålar liv och självsäkerhet. Hon är en underbar kvinna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0