Vad mina ögon har sett

image22"Vad mina ögon sett" är Magda Eggens gripande berättelse om sina uppväxtår under andra världskriget och hennes upplevelser i förintelselägren. Tillsammans med sin syster Eva var Magda den enda ur familjen som överlevde och hennes dokument är skrämmande. Då författaren fördes till lägret var hon i tonåren och jag upplever att hon skriver (i första hand) för ungdomar. Hennes språk är smärtsamt enkelt men talar direkt till läsaren. Det finns spår av sentimentalitet i hennes historia. Speciellt när hon talar om de år hon förlorat och hennes familj. Men eftersom detta är en sann historia blir sentimentaliteten aldrig påklistrad utan känns trovärdig. Jag kan varmt rekommendera denna författare.

"Jag vill skrika men det kommer inte ett ljud ur min strupe. Någon drar in mig någonstans, en kvinna med en rakmaskin i handen. Hon tvingar ner mig på en pall och jag känner något kallt mot mitt huvud. Jag ser mitt långa hår falla runt omkring mig på golvet. Kylan kryper in i mig. Jag skakar i hela kroppen, men hon som rakar mig ska inte få se det ! När hon är färdig reser jag mig och säger: Tack." 

275247-75         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0